Onboarding i wdrażanie nowych pracowników
Onboarding oraz wdrażanie nowych pracowników to kluczowe procesy w każdej organizacji, mające na celu skuteczne wprowadzenie nowozatrudnionych osób do firmy, jej kultury, procedur oraz zadań, obejmuje nie tylko szkolenie wstępne, ale także integrację z zespołem oraz zaznajomienie z kulturą i wartościami firmy.
Szkolenie z onboardingu i wdrażania nowych pracowników zazwyczaj obejmuje szeroki zakres tematów, które pomagają w skutecznym przeprowadzeniu tego procesu w organizacji. Oto kluczowe obszary wiedzy i umiejętności, które można zdobyć na takim szkoleniu:
- Podstawy onboardingu,
- Etapy procesu onboardingu,
- Projektowanie programu onboardingowego,
- Narzędzia i technologie wspierające onboarding,
- Komunikacja i feedback,
- Rola mentorów i buddy system,
- Kulturowa adaptacja,
- Przykłady dobrych praktyk,
- Mierzenie efektywności onboardingu.
Dla kogo jest to szkolenie?
- Specjaliści ds. HR
- Menedżerowie i liderzy zespołów
- Mentorzy i buddy system
- Specjaliści ds. komunikacji wewnętrznej
- Specjaliści ds. IT i technologii
- Właściciele małych i średnich przedsiębiorstw (SMEs)
- Pracownicy działów compliance i administracji
- Konsultanci i trenerzy
- Jak rynek pracownika zmienia zachowania pracowników?
- Jak obecna sytuacja powinna zmienić zachowania doświadczonych pracowników?
- Zatrzymywanie nowych pracowników
- Zatrzymywanie długoletnich pracowników
- Jaki wizerunek pracodawcy stwarzamy?
Ćwiczenie: Dyskusja wprowadzająca, postawy i opinie uczestników
- Na czym polegają różnice pokoleniowe?
- Różnice w komunikacji, podejściu do zadań, sposobie pracy, relacjach z przełożonym
- Typowe zachowania pracowników
Case study- poszukiwanie rozwiązań dla problemów wynikających z poznanych różnic pokoleniowych. Wypracowanie najważniejszych wytycznych dla operatorów/ mentorów dla traktowania nowych osób.
- Powitanie pracownika w firmie
- Wyjaśnienie przebiegu okresu adaptacji
- Wskazanie opiekuna
- Monitorowanie zadowolenia, napotykanych trudności w zadaniach. Przepływ informacji i informacja zwrotna.
- Rozmowa podsumowująca pierwszy dzień/ tydzień/ okres adaptacji
Ćwiczenia: prowadzenie rozmów z pracownikiem w ww. sytuacjach
- Przedstawienie pracownika i przydzielenie do brygady/ zespołu
- Wyjaśnienie zasad pracy w zespole
- Monitorowanie integracji i atmosfery pracy. Adaptacja nowego pracownika i traktowanie doświadczonych, wieloletnich pracowników. Jak stworzyć zespół? Najważniejsze zasady postępowania.
Ćwiczenia: prowadzenie rozmów z pracownikiem w ww. sytuacjach.