Efektywna komunikacja wewnętrzna w organizacji
Czego się nauczysz?
- Podstaw komunikacji;
- Aktywnego słuchania;
- Jasnego i skutecznego wyrażania się;
- Zarządzania różnymi kanałami komunikacji;
- Budowania relacji w zespole;
- Komunikacji międzydziałowej;
- Przywództwa komunikacyjnego;
- Zarządzania zmianą i komunikacją kryzysową;
- Ćwiczenia praktycznego i case studies.
Po zakończeniu szkolenia uczestnicy powinni być w stanie lepiej komunikować się zarówno indywidualnie, jak i w grupach, co przyczyni się do poprawy atmosfery pracy, zwiększenia efektywności zespołów oraz lepszego zarządzania informacją w całej organizacji.
Dla kogo jest to szkolenie?
- Kadry zarządzającej i liderów zespołów;
- Menadżerów;
- Team leaderów;
- Kadry wyższego szczebla;
- Pracowników działów HR;
- Specjalistów ds. zasobów ludzkich;
- Pracowników działów komunikacji i PR;
- Specjalistów ds. komunikacji wewnętrznej;
- Członków zespołów projektowych;
- Pracowników działów współpracujących;
- Nowych pracowników i stażystów;
- Każdego pracownik organizacji;
- Pracowników wszystkich szczebli.
Szkolenie z efektywnej komunikacji wewnętrznej może być dostosowane do specyficznych potrzeb różnych grup w organizacji, co zapewnia, że każdy uczestnik zdobędzie umiejętności adekwatne do swojej roli i obowiązków. Dzięki temu cała organizacja może działać sprawniej, a pracownicy będą bardziej zaangażowani i zmotywowani.
- Prezentacja uczestnikom celów szkolenia i metod pracy.
Budowanie pozytywnych relacji jako fundament porozumienia
- Umiejętność oddzielania ludzi od problemu,
- Odróżnianie wyobrażeń i interpretacji od faktów,
- Sztuka zadawania pytań w kontakcie z pracownikami i współpracownikami z firmy,
- Bariery w komunikacji wewnętrznej i sposoby ich ograniczania.
Przepływ informacji w Firmie i zespole:
- Lider jako katalizator dobrej komunikacji w zespole,
- Analiza przeszkód oraz blokad w przepływie informacji pomiędzy działami – pracownikami w zespole,
- Wypracowanie zespołowych zasad komunikowania się pomiędzy działami (czego oczekujemy, co na przeszkadza).
Zasady udzielania konstruktywnej informacji zwrotnej i jej rodzaje:
- Komunikaty typu „Ja” i „Ty”,
- Koncentracja na problemie, nie na osobie,
- Opis zamiast oceny,
- Przestrzeganie dwustronności komunikacji,
- Konkrety zamiast ogólnych opinii,
- Konstruowanie oceny pozytywnej (pochwała),
- Konstruowanie oceny negatywnej (korekta).
Analiza transakcyjna w kontaktach wewnątrz firmowych:
- Charakterystyka „głosu” – „postawy” rodzica, dorosłego i Dziecka w komunikacji wewnętrznej,
- Konsekwencje zastosowania określonej komunikacji w zespole,
- Komunikowanie się z postawy Dorosły – Dorosły jako podstawa do efektywnej współpracy w firmie.
- Psychologia osobowości na podstawie typologii Junga, podstawowe założenia,
- Podział na 4 typy osobowości,
- Jak komunikować się podczas współpracy w zależności od typu osobowości pracowników,
- Dopasowanie sposobu komunikacji w zależności od różnic w osobowości – praktyczne zastosowanie,
- Najczęściej popełniane błędy wynikające z różnic w osobowościach pracowników i współpracowników.
Wprowadzenie do zarządzania przez cele:
- Metodologia pracy z celami,
- Cykl Deminga,
- Metoda wyznaczania celów SMART i wzajemnie informowanie się o realizowanych celach pomiędzy pracownikami,
- Znaczenie określania celów i priorytetów w pracy zespołów i realizacji celów firmowych.
- Zarządzanie własnymi emocjami,
- umiejętność rozpoznawania i niwelowania niepożądanych stanów emocjonalnych poprzez świadome dystansowanie się.
- Pozycje percepcyjne – umiejętność spostrzegania rzeczywistości z różnych punktów widzenia (między innymi doświadczanie perspektywy innych pracowników i współpracowników).
- Wewnątrz firmowy rozwój empatii – podnoszenie własnej skuteczności w procesie komunikacji wewnętrznej
- W godzinach 16:30-17:00 nastąpi q&a. Uczestnicy będą mogli zadać pytania i otrzymać odpowiedzi na nurtujące ich kwestie indywidualne.