Delegowanie zadań w sposób budujący zaangażowanie i odpowiedzialność w zespole

Czego się nauczysz?
- Efektywnego delegowania zadań w sposób angażujący i motywujący zespół;
- Budowania odpowiedzialności i współodpowiedzialności pracowników za realizację celów;
- Stosowania metod delegowania, które rozwijają kompetencje pracowników;
- Unikania najczęściej popełnianych błędów podczas procesu delegowania;
- Wdrażania pracowników w sposób umożliwiający im rozwój i zwiększanie zaangażowania;
- Rozumienia teoretycznych podstaw delegowania oraz ich praktycznego zastosowania;
- Ćwiczenia praktycznego i case studies.
Po zakończeniu szkolenia uczestnik powinien być zaznajomiony i przygotowany do odpowiedniego wdrażania pracowników do delegowania w sposób angażujący i budujący poczucie współodpowiedzialności pracownika za zadania i osiąganie wspólnych celów zespołowych.
Dla kogo jest to szkolenie?
- Kadry zarządzającej i liderów zespołów;
- Menadżerów;
- Team leaderów;
- Kadry wyższego szczebla;
- Pracowników działów HR;
- Specjalistów ds. zasobów ludzkich;
- Pracowników działów komunikacji i PR;
- Specjalistów ds. komunikacji wewnętrznej;
- Pracowników działów współpracujących;
Szkolenie z efektywnego delegowania działań może być dostosowane do specyficznych potrzeb różnych grup w organizacji, co zapewnia, że każdy uczestnik zdobędzie umiejętności adekwatne do swojej roli i obowiązków. Dzięki temu cała organizacja może działać sprawniej, a pracownicy będą bardziej zaangażowani i zmotywowani.
- Prezentacja uczestnikom celów szkolenia i metod pracy.
Zasady poprawnej komunikacji z pracownikami:
- komunikacja werbalna i niewerbalna podczas przekazywania codziennych informacji i zadań pracownikom.
Konstruktywna bieżąca informacja odnośnie pracy – udzielanie informacji zwrotnej podczas codziennej pracy
- pozytywna i negatywna informacja zwrotna,
- uogólnianie i ocenianie osoby,
- przekazywanie informacji zbiorczo z opóźnienie.
- Jak dokładnie powinna wyglądać konstruktywna informacja zwrotna.
Ćwiczenie – przekazywanie informacji zwrotnej podczas bieżących sytuacji z codziennego dnia pracy, zamiana komunikatu niekonstruktywnego na konstruktywny.
Budowanie wypowiedzi motywującej rozmówcę do odpowiedzialnego zachowania (przyjmowanie odpowiedzialności, unikanie sytuacji powodujących poczucie winy lub agresję).
- Reagowanie na nieodpowiedzialne zachowanie rozmówcy (szukanie usprawiedliwień, , niewykonanie zadania, przerzucanie odpowiedzialności, kłamstwa)
Ćwiczenie: Wypowiedzi z pozycji dorosłego – motywujące do odpowiedzialnego zachowania.
Elementy poprawnego instruktarzu wstępnego – 4 etapy następujące przed delegowaniem.
Delegowanie zadań metodą SMART (narzędzie do efektywnego delegowania i wyznaczania celów)
Elementy zarządzania przez cele (określenie co pracownik ma zrobić i przedstawienie celu jaki dzięki temu ma być zrealizowany).
Delegowanie zadań – stawianie zadań i kontrola ich wykonania w zależności od posiadanych przez pracownika motywacji i kompetencji na 3 poziomach:
- Poziom i szczegółowość instrukcji podczas przekazywania i realizacji zadania.
- Poziom wsparcia podczas przekazywania i realizacji zadania.
- Poziom kontroli podczas i po realizacji zadania:
- Doświadczony i zmotywowany pracownik – jak przekazać i kontrolować zadanie.
- Pracownik o dużym stażu – jak przekazać i kontrolować zadanie gdy doświadczonej osobie brak już motywacji i zaangażowania.
- Nowy pracownik lub przechodzący z innej specyfiki pracy w tej samej firmie – jak przekazać i kontrolować zadanie osobie o małym doświadczeniu, mocno zmotywowanej.
- Jak przekazać i kontrolować zadanie pracownikowi bez widocznej motywacji i niskich kompetencjach?
Ćwiczenie: Trening delegowania zadań z uwzględnieniem opisanych poziomów we wszystkich przykładach pracowników.
- W godzinach 16:30-17:00 nastąpi q&a. Uczestnicy będą mogli zadać pytania i otrzymać odpowiedzi na nurtujące ich kwestie indywidualne.