Kodeks postępowania administracyjnego w praktyce z uwzględnieniem e-doręczeń
Szkolenie przygotowuje do prowadzenia postępowań administracyjnych oraz uaktualnia i poszerza wiedzę praktyczną w zakresie prowadzonych postępowań. Przedstawione zostaną również obowiązki organu prowadzącego postępowanie administracyjne wynikające z RODO oraz nowe zasady doręczeń wprowadzone ustawą o doręczeniach elektronicznych z uwzględnieniem najnowszych zmian dotyczących terminów wdrożenia.
Czego się nauczysz?
- Jak stosować zasady postępowania administracyjnego jako normy prawne;
- Jak prawidłowo obliczać terminy w dniach, tygodniach, miesiącach i latach;
- Jak opracować i redagować pouczenia w postępowaniu administracyjnym językiem zrozumiałym dla strony postępowania administracyjnego;
- Jak skutecznie stosować zasady doręczeń i doręczeń elektronicznych.
Dla kogo jest to szkolenie?
Szkolenie skierowane jest do pracowników administracji publicznej (rządowej i samorządowej) prowadzących postępowania administracyjne, w szczególności rozpoczynających pracę w administracji, ale także do osób chcące uaktualnić swoją wiedzę w tym zakresie.
Dzień I
1. Właściwość miejscowa, rzeczowa, miejsce zamieszkania a miejsce zameldowania, praktyczne znaczenie pojęć w postępowaniu administracyjnym.
2. Zasady postępowania administracyjnego jako normy prawne:
- interpretacja zasady pisemności (załatwianie spraw drogą telefoniczną, za pomocą środków komunikacji elektronicznej lub za pomocą innych środków komunikacji) -zastosowanie praktyczne , “prostota i szybkość postępowania”,
- zasada współdziałania organów – jak reagować w przypadku braku odpowiedzi innego organu administracji w terminach przewidzianych przepisami prawa, współdziałanie organów jako obowiązek , zwołanie posiedzenia w trybie współdziałania,
- zasada rozstrzygania wątpliwości, co do treści normy prawnej, na korzyść strony – czy w praktyce administracyjnej, w postępowaniach na poziomie I-szej instancji można ją skutecznie zastosować,
- zasada informowania stron – obowiązek informowania o okolicznościach faktycznych
i prawnych, - zasada budowania zaufania obywatela do władzy publicznej – co oznacza obowiązek kierowania się proporcjonalnością przy załatwianiu spraw,
- zasada ugodowego załatwiania spraw – jak realizować obowiązek rozstrzygania kwestii spornych między stronami o sprzecznych interesach,
- zasada trwałości decyzji ostatecznych – kiedy decyzje ostateczne stają się prawomocne,
- zasada rozstrzygania wątpliwości co do stanu faktycznego sprawy na korzyść strony – przykłady.
3. Ostateczność, prawomocność a wykonalność decyzji administracyjnej:
- ostateczność decyzji wydanej w I-szej instancji, od której uzasadnienia organ odstąpił z powodu uwzględnienia w całości żądania strony (nowelizacja art.127) – nowe pouczenie (wzór).
4. Pełnomocnictwo a upoważnienie. Forma pełnomocnictwa , potwierdzanie własnoręczności podpisu. (Prawo o notariacie; Rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości w sprawie sporządzania niektórych poświadczeń przez organy samorządu terytorialnego i banki; Ustawa o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych). Pełnomocnictwo na piśmie utrwalonym w wersji papierowej lub elektronicznej. Opłaty skarbowe.
5. Terminy w postępowaniu administracyjnym:
- rodzaje terminów (terminy ustawowe a terminy urzędowe; terminy zawite a terminy przedawniające / prekluzyjne/ , terminy porządkowe/ instrukcyjne/ ; możliwość przywracania terminów),
- sposoby obliczania terminów w dniach , tygodniach , miesiącach i latach. Koniec terminu a sobota, niedziela i święto.
6. Zawiadomienie o niezałatwienie sprawy w terminie – przedłużenie terminu przez organ prowadzący postępowanie , niezbędne elementy zawiadomienia, ostateczny termin wysłania zawiadomienia o przedłużeniu terminu . Skarga strony na bezczynność organu i jej konsekwencje , odpowiedzialność pracownika za nieterminowe załatwienie sprawy.
7. Prawo strony do wniesienia ponaglenia – forma pouczenia, przykłady.
8. Obowiązki organu prowadzącego postępowanie w związku z wniesionym ponagleniem – pozostawienie ponaglenia bez rozpoznania (nowe uregulowania).
9. Obowiązki organu odwoławczego w związku z wniesionym ponagleniem – postanowienia wydawane przez organy odwoławcze.
10. Zawiadamianie stron o decyzjach i innych czynnościach w formie obwieszczenia – treść obwieszczenia.
11. Podanie wniesione na adres poczty elektronicznej (mailem) – nowy tryb postępowania.
12. Wszczęcie postępowania – czy datą wszczęcia postępowania jest dzień wpływu wniosku czy dzień jego uzupełnienia w przypadku braków formalnych (analiza orzecznictwa).
13. Wezwanie do usunięcia braków pod rygorem pozostawienia sprawy bez rozpoznania- forma zakończenia sprawy w przypadku braku reakcji strony na wezwanie , procedura postępowania w przypadku uzupełnienia braków po terminie wyznaczonym wezwaniem. Możliwość wyznaczenia innych terminów niż 7-dniowe na uzupełnienie braków. Czym się kierować określając długość terminu na uzupełnienie braków.
Dzień II
14. Skuteczne doręczanie w praktyce.
- obowiązujące zasady doręczeń,
- doręczanie stronie, doręczanie pełnomocnikowi, doręczanie domownikowi,
- prawidłowe doręczanie do małżonków, gdy są stronami postępowania,
- doręczanie do miejsca zamieszkania,
- doręczanie w siedzibie organu prowadzącego postępowanie,
- skuteczność doręczenia w każdym innym miejscu, w którym zastanie się adresata,
- czy doręczenie wydruku pisma w formie elektronicznej uzyskanego z systemu odzwierciedlającego treść tego pisma jest skuteczne i czy wydruk taki jest dokumentem urzędowym,
- doręczenia elektroniczne – e-PUAP a nowa platforma do doręczeń elektronicznych.
15. Ustawa o doręczeniach elektronicznych
- publiczna usługa doręczenia elektronicznego (PURDE),
- publiczna usługa hybrydowa (PUH),
- zmiany w KPA wprowadzane ustawą o doręczeniach elektronicznych,
- KPA a prawo pocztowe,
- nowe obowiązki podmiotów publicznych w związku z wejściem w życie ustawy o doręczeniach elektronicznych ( nowe terminy obowiązywania).
16. “Podwójne awizo” / fikcja doręczenia/ – na czym polega , jak obliczyć termin do wniesienia odwołania przy “fikcyjnym doręczeniu” , kiedy decyzja staje się ostateczna, a kiedy prawomocna przy “podwójnym awizo” , elektroniczne doręczenie zastępcze.
17. Potwierdzanie za zgodność z oryginałem na potrzeby prowadzonych postępowań – upoważnianie pracowników prowadzących postępowanie do tych czynności, opłaty skarbowe.
18. Zawiadomienie strony o możliwości wypowiedzenia się co do zebranych dowodów- (art.10)- obowiązkowe elementy zawiadomienia.
19. Zrzeczenie się prawa do wniesienia odwołania i jego skutki – uprawnienie stron postępowania administracyjnego, formuła pouczenia w decyzji administracyjnej.
20.Decyzja administracyjna/postępowanie.
21.Wyłączenie pracownika i wyłączenie organu.
22. Tryby nadzwyczajne.
- wznowienie postępowania – przesłanki, procedura postępowania “wznowieniowego” , odmowa wznowienia postępowania w drodze postanowienia ;
- uchylenie lub zmiana decyzji ostatecznej – przesłanki, zmiana decyzji w przypadku, gdy strona “nabyła prawo” , zmiana decyzji w przypadku , gdy strona “nie nabyła prawa”,
- stwierdzenie nieważności decyzji – przesłanki,
- wygaśnięcie decyzji – przesłanki zastosowania instytucji wygaśnięcia decyzji administracyjnej.
23. Udostępnianie akt postępowań administracyjnych w oparciu o:
- KPA
- przepisy ustawy o dostępie do informacji publicznej.
24. Realizacja obowiązku informacyjnego przez administratora w postępowaniu administracyjnym w oparciu o regulacje wprowadzone przez RODO.
25. “Język urzędowy” w pismach i decyzjach.
Jacek Wajs
Trener – praktyk. Związany z administracją od 1991 roku. Specjalizuje się w zakresie procedur administracyjnych i zintegrowanych systemów zarządzania w jednostkach administracji publicznej (szkolenia z zakresu KPA, bezpieczeństwa informacji i ochrony danych osobowych, udostępniania informacji publicznej i ponownego wykorzystywania informacji sektora publicznego, ochrony “sygnalistów” i działań antykorupcyjnych, profesjonalnej obsługi klienta, savoir-vivre w administracji, ustaw samorządowych – szkolenia radnych). Wykładowca w wielu unijnych projektach szkoleniowych (m.in. „Expert -Urzędnik”, “Urząd na miarę Europy” ). Uczestniczył w programie Grundwig 2 : Adults Education- Digital Literacy w Bergen ( Norwegia). Współautor programu ustawicznego kształcenia dorosłych w międzynarodowej grupie trenerskiej. Uczestnik seminariów z zakresu protokołu dyplomatycznego. Współpracuje w zakresie szkoleń specjalistycznych z firmami szkoleniowymi i organizacjami pozarządowymi na terenie całego kraju. Prelegent na wielu Forach Sekretarzy JST. Wśród przeszkolonych instytucji sektora publicznego z powyższych zagadnień, w okresie ostatnich kilkunastu lat, znajdują się liczne urzędy miast i gmin, starostwa powiatowe, urzędy marszałkowskie i jednostki organizacyjne JST / OPS, PUP, WUP, PCPR, ZDP, placówki oświatowe oraz m.in. Instytut Pamięci Narodowej, Urząd ds. Kombatantów i Osób Represjonowanych, Izby Administracji Skarbowej w Białymstoku i Olsztynie.